Nieuws

  • Ildebrando Pizzetti

    Deze Italiaanse componist (1880-1968) componeerde in 1922 en 1923 zijn Messa di requiem voor koor a capella. Uit dit requiem zingen wij het Dies Irae, een deel dat ontbreekt in het requiem van Vic Nees. In het Dies Irae van Pizzetti vloeit het polyfone lijnenspel uit de Renaissance met de beweeglijkheid uit de Barok samen met verrassend moderne klanken. Benieuwd hoe dat klinkt? Kom naar het Requiem in Koningshoeven op 5 november 2023 en laat je verrassen door Ildebrando Pizzetti. Informatie, kaarten en reserveren via deze website.


  • Klokgelui en Gebeier

    Het Requiem van componist Vic Nees vormt dit jaar de basis voor het Requiem in Koningshoeven.

    Bijzonder in het Requiem van Vic Nees, is dat er vijf keer klokgelui in voorkomt. Klokken hebben een functionele betekenis in de begrafenisdienst. Voor Vic Nees is het een natuurlijk gegeven als zoon van een beiaardier. Prachtig getoonzet alsof je zelf in de klokkentoren staat. Nieuwsgierig hoe dat klinkt, klokken gezongen door een koor? Kom luisteren op 5 november aanstaande om 15:00. Kaarten kunt u hier bestellen. Toegangskaarten zijn alleen in de voorverkoop te verkrijgen.

    Een mooi voorbeeld van intens klokgelui is te horen en te zien via deze link, opgenomen in de grote kerk van Dordrecht…


  • Kassa is Open


  • Aankondiging 16 april in Brabants Dagblad


  • Eigentijdse passie 5, Doodgezwegen

    Waarom, Doodgezwegen? Hier een korte uitleg en kom luisteren om een bijzondere ‘passie-ervaring’ op te doen, vrijdag 31 maart, in de Pieterskerk, Utrecht en zaterdag 1 april, in de Capucijnenkerk, Tilburg


  • Eigentijdse passie 4, de houtblazers

    De bezetting van de Kruiswegsonnetten van Wouter van Belle is voor vierstemmig kamerkoor, fluit, althobo en fagot. De drie houtblazers zijn: Mónica Rollings Sánchez – fluit, Jorge Ruiz Peña – althobo en Silvia Ruiz Pérez op de fagot. In het geluidsfragment een heel kort stukje fagot, nieuwsgierig? Kom luisteren 31 maart 20.15, Pieterskerk, Utrecht of 1 april 16.00, Capucijnenkerk, Tilburg naar deze prachtige eigentijdse passie met een knipoog naar Bach. Meer informatie en kaartverkoop Tilburg www.kamerkooradparnassum.nl


  • Eigentijdse Passie 3, wat is een kruissonnet?

    Nanne Nauta hanteert in De Kruiswegsonnetten de vorm van het kruissonnet. In 2009 verscheen een bundel ‘Kruissonnetten’ van zijn hand. Hij licht daarin toe, dat hij zich heeft laten inspireren door de Franse dichter Raymond Qeneau en zijn Morale élémentaire. Nauta kwam tot een grafische vormgeving in kruisvorm. Er zijn drie kolommen. De middelste kolom bevat de vier kwatrijnen van het sonnet (waarbij elke regel meestal uit één woord bestaat). In de twee buitenste kolommen staan de terzinen, één aan elke zijde.
    Nauta is zich er bewust van dat de term kruissonnet al door Willem de Mérode is gebruikt om sonnetten aan te duiden die de kruisiging van Christus tot onderwerp hebben. Toch houdt Nauta vast aan de term om zijn vorm aan te duiden. Hij besluit: “Voor de mensen die dat vervelend vinden hoop ik dat het laatste deel van deze bundel het leed verzacht, zij zullen daar een kruisweg in kruissonnetten aantreffen. Als voorbeeld het eerste kruissonnet uit de Kruiswegsonnetten.


  • Eigentijdse Passie 2, kom goed voorbereid naar het concert.

    Nanne Nauta, dichter, daagt uit om nog dieper in zijn teksten te duiken van de kruiswegsonnetten die door componist Wouter van Belle op muziek zijn gezet. Te horen op 31 maart in de Pieterskerk, Utrecht en op 1 april in de Capucijnenkerk, Tilburg.


  • Eigentijdse passie met een hommage aan Bach

    Bekijk hier het filmpje van componist Wouter van Belle en hoe het zit met die hommage.


  • Uitnodiging boek presentatie Rob Ruimers met Hedera van Kate Moore

    Zaterdag 11 maart om 14.00 presenteert kunstenaar en koorlid Rob Ruimers zijn boek: The elusive lightness of being in het EKWC, Almystraat 10 in Oisterwijk. Kamerkoor Ad Parnassum zal Hedera van Kate Moore uitvoeren tijdens de presentatie. Je bent van harte welkom!