Luister naar Daan Manneke, hij vertelt over het Psalmenrequiem dat hij componeerde in 2005, boeiend en heel interessant!
Ad Parnassum zingt drie delen uit dit werk. Voor deze gelegenheid is de begeleiding omgeschreven voor het blazersensemble. Nieuwsgierig geworden? Bestel hier kaarten voor het Requiem in Koningshoeven 3 november 2024, 15.00
Requiem-2024-Uitgelicht Jan-Peter de Graaff
Hoe stel je je dat voor, een componist die aan het componeren is? In een prachtige barokke kamer of juist in een hele moderne? Achter een piano wellicht?
Kaarten voor Requiem in Koningshoeven, met een nieuw werk van Jan-Peter, zijn verkrijgbaar in de voorverkoop op deze site 3 november 2024, 15.00 Abdij OLV van Koningshoeven
Requiem-2024-Uitgelicht Elisabeth Hetherington
Elisabeth Hetherington is sopraan solist bij het aanstaande Requiem in Koningshoeven. Bekijk hier een videoportret over haar, gemaakt door NPO Klassiek. Nieuwsgierig hoe ze klinkt in de voor Kamerkoor Ad Parnassum geschreven compositie Effugium van Jan-Peter de Graaff ? Bestel hier kaarten en kom luisteren!
3 november 2024 – 15 uur
Kamerkoor Ad Parnassum brengt een bijzonder programma rondom de première van Jan-Peter de Graaff’s Effugium (2024). Het koor werkt in dit programma samen met Elisabeth Hetherington, sopraan en artist-in-residence van het festival November Music in ’s-Hertogenbosch. Elisabeth Hetherington is onlangs uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Muziekprijs. Deze onderscheiding is de meest prestigieuze erkenning voor een musicus in de klassieke muziek en is eerder gewonnen door onder andere Janine Jansen en Lavinia Meijer.
Ook verlenen mezzosopraan Lotte Betts-Dean, slagwerker Konstantyn Napolov en blazers van het Brabant Chamber Orchestra hun medewerking aan het concert.
Ad Parnassum brengt composities voor gemengd koor, blazersensemble en slagwerk. Jan-Peter de Graaff heeft op verzoek van Ad Parnassum een nieuw monumentaal koorwerk geschreven. In dit twintig minuten durende werk verwijst De Graaff onder meer naar renaissancemuziek en barok, maar put hij ook inspiratie uit het modernisme van George Crumb en Györgi Ligeti. ‘Dit alles gecombineerd met mijn eigen muzikale stijl die meer gaat over het boetseren van verleidelijke klanken dan om het hyperconceptuele’, licht De Graaff alvast een tipje van de sluier op.
De indrukwekkende Mass (1944-1948) van Igor Stravinsky voor gemengd koor en dubbel blaaskwintet loopt als een rode draad door het programma. Het programma volgt de structuur van de dodenliturgie. Er klinken ook delen uit het Psalmenrequiem (2005) van Daan Manneke en ander passend werk van Stravinsky en De Graaff (zijn Monument uit 2011). Zo ontstaat een uitgebalanceerde opeenvolging van gezangen die een reflectie vormen op de thematiek ‘dood, rouw en troost’.
Componist Jan-Peter de Graaff heeft ondanks zijn jonge leeftijd (32 jaar) al een omvangrijk oeuvre. Veel van De Graaff’s composities kenmerken zich door een hoge mate van transparantie en kleurgebruik in zowel harmonie, structuur als orkestratie, met een belangrijke focus op vorm en melodische ontwikkeling. Ook gebruikt hij vaak theatrale of buitenmuzikale elementen in zijn muziek.
Programma
Jan-Peter de Graaff – Effugium
Igor Stravinsky – Mass
Daan Manneke – Psalmenrequiem (delen)
Uitvoerenden
Ad Parnassum o.l.v. Anthony Zielhorst
blazers van het Brabant Chamber Orchestra
Elisabeth Hetherington – sopraan
Lotte Betts-Dean – mezzosopraan
Konstantyn Napolov – slagwerk
De locatie is, zoals altijd, de Abdij Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven, Eindhovenseweg 3 5056 RP Berkel-Enschot
Zie je uitdaging in eigentijds en eigenzinnig repertoire onder leiding van een gedreven dirigent? Dan is Kamerkoor Ad Parnassum misschien iets voor jou. We zijn op zoek naar permanente versterking in alle stemgroepen. Je bent van harte welkom om tijdens een repetitie kennis te komen maken.
Als je je aanmeldt als (gast-)zanger, moet je altijd een auditie doen, bij voorkeur na een repetitie te hebben meegedaan. Als die goed verloopt en jij ook enthousiast bent, word je aspirant-lid. Na het eerstvolgende concert is er een evaluatiemoment. Zijn de dirigent en de mede koorleden tevreden over je deelname? Dan word je lid van het koor.
Ad Parnassum repeteert op de dinsdagavond in Tilburg. Daarnaast hebben we meestal vier zaterdagochtend repetities per jaar waarbij een daarvan wordt gecombineerd met een sociale activiteit. Kort voor concerten worden soms extra repetities of een try out gepland.
Wil je lid worden of wil je meer informatie? Mail dan even naar onze voorzitter .
In 2007 vierde Kamerkoor Ad Parnassum het 100ste geboortejaar van Henk Badings met een serie concerten onder de titel: O Ohr O Hör. De prachtige poster voor deze concertreeks is ontworpen en getekend door onze voormalige tenor Wout van den Hout. Komend weekend laten we O Ohr O Hör weer klinken als onderdeel van de Drei Schwärmereien, drie werken voor koor en elektronica uit 1964. Luister 20 en 21 april a.s. naar de koormuziek van Henk Badings in Culemborg en Tilburg.
Over Badings-Badingsfestival 1987
Een prachtig artikel uit de Tilburgse Koerier van 9 september 1987 naar aanleiding van het aanstaande Badings Festival dat jaar. Komend weekend 20 en 21 april (37 jaar later) staat Badings weer in de schijnwerpers en voert Kamerkoor Ad Parnassum diverse werken van hem uit. Lees het artikel dan weet je waarom Henk Badings een bijzondere componist was en is. Kom luisteren en genieten van deze wereldberoemde Nederlandse componist. https://kamerkooradparnassum.nl/concerten/ Voor wie dat makkelijker lezen vindt is de tekst onder het krantenartikel uitgeschreven.
Vorig jaar heeft de Stichting Concerten Goirkese Kerk in september en oktober een Tilburgs Liszt Festival georganiseerd; dit jaar zou een Badings Festival in elkaar gestoken worden t.g.v. de 80ste verjaardag van deze internationaal bekende, in Brabant woonachtige, Nederlandse componist. Door zijn plotseling overlijden op 26 juni jl. zal het Festival een In Memoriam-karakter krijgen met aantekening dat het festival niet bedoeld is om iets af te sluiten, maar juist als opmaat te dienen voor de waardering van een der belangrijkste componisten die Nederland in deze eeuw heeft voortgebracht.
Het gezegde dat een profeet in eigen land niet wordt gewaardeerd, is ook gedeeltelijk op Badings van toepassing. Het blijft voorshands onverteerbaar dat Spaanse dirigenten Badings soms beter kennen dan Nederlandse! Een van de bedoelingen met het Brabants Badings Festival is deze achterstand enigszins ongedaan te maken. Ook wil de Stichting het publiek duidelijk maken dat men geen vrees hoeft te hebben voor eigentijdse muziek: Badings schreef immer begrijpelijke noten, lyrische muziek, soms zelfs zeer romantische noten in het verlengde van Mahler en Richard Strauss! Noten waarin een waarachtig musicus zich volledig kan vinden, waarin hij zijn gehele ziel en zaligheid kan storten. Badings’ titel «professor» en zijn ingenieurstitel in de mijnbouwkunde hebben nimmer de geïnspireerde componist in de weg gestaan, ook niet als hij zijn fantasie uitleefde in de elektronica.
Zoals menigeen het Lisztfestival vorig jaar als een openbaring heeft beleefd, zo zal dit jaar het Badings Festival velen de oren kunnen openen voor oprechte hedendaagse muziek, die geworteld is in de West-Europese traditie. Aan het idee om de in Tilburg ontwikkelde programma’s a.h.w. uit te strooien over de provincie is verder gestalte gegeven met concerten te Hilvarenbeek, Eindhoven, Mill en Made. Nu reeds zijn er in het verlengde van het Brabants Badings Festivalconcerten geregeld te Helmond en Rotterdam.
De medewerkenden
Optreden zullen koren uit Rotterdam, Made, Bergen op Zoom, Boxmeer, Cijk en, last but not least, Tilburg (Ad Parnassum).
In het slotconcert op 2 oktober in de kerk van Koningshoeven zal het Harmonie-orkest van het Brabants Conservatorium o.l.v. Walter Boeykens optreden, naast het Brabants Saxofoonkwartet en het onlangs uit Zweden teruggekeerde vioolduo Bouw Lemkes – Jeanne Vos.
In de serie concerten spelen in de Goirkese kerk achtereenvolgens de organisten Ad van Sleuwen, Gerard Habraken en Rob Nederlof. Ook docenten van de Tilburgse Muziekschool zullen in het krijt treden met werk van Henk Badings: Leontine van Loon, Lia Ligthart, Henk Stoop en Frank van den Berg zijn van de partij.
Soleren zullen eveneens docenten van het Brabants Conservatorium zoals Hein Sanderink (gitaar) en Meta Bourgonjen (alt-mezzo). Een groot aandeel leveren de studenten van het Brabants Conservatorium: aan de orde komen studenten in het hoofdvak piano (leerlingen Liana Serbescu ), slagwerk, solozang, hoorn, trompet, viool, altviool, fluit, blokfluit, klavecimbel etc.
Openingslezing Leo Salama
Dinsdag 8 september 11:00 uur Aula Brabants Conservatorium, toegang gratis.
In eerste instantie zou Badings zelf een lezing houden over het menselijk gehoor en het menselijk bevattingsvermogen t.a.v. de muziek. Nu zal de bekende publicist, Leo Samama – o.a. bekend als recensent van de Volkskrant en schrijver in de NRC – een lezing houden over Badings en zijn betekenis voor de Nederlandse Muziek. Ongetwijfeld zal hierbij de hoogst merkwaardige loopbaan van Badings aan de orde komen: als student aan de TH te Delft schreef hij en passant zijn eerste symphonie die prompt door het Concertgebouworkest werd uitgevoerd: hiermee steeg hij meteen ver boven het Hollandse gras uit.
Openingsconcert
Het openingsconcert Goirlese kerk, vrijdag 11 september 20.00 uur, entree f 7,50. De uitvoerenden zijn: Ad van Sleuwen (orgel), Willemijn van Baar (fluit), Stefan van der Maas (hobo), Paul Fischer (viool), Edith van Moergastel (altviool), Alphons Stenis (trompet) en het kamerkoor Ad Parnassum o.l.v. Pieter van Moergastel.
Muziekhandel Spiero heeft in de zaak in de Willem II-straat een expositie ingericht met de meest courante werken van Badings en zal daarenboven bij elk concert aanwezig zijn met een stand. Het eerste concert zal officieel geopend worden door dr. Hein Zomerdijk. Het festival wordt o.m. mogelijk gemaakt door de steun van de gemeente Tilburg en het Brabants Conservatorium.
Door dit festival plaatst Tilburg zich naast San Francisco en Pittsburgh, waar deze maand ook Badings Festivals van start gaan. Het zal duidelijk zijn dat die festivals in de USA niet gehouden worden vanuit een patriottistische overweging: wat daar telt, is puur de kwaliteit van ‘s mans noten. Laten we voor deze gelegenheid de lens eens versmallen van «O Nederland, let op uw saeck» naar «O Brabant, let op uw saeck» of door een vergrootglas tot «O Tilburg, hart van Brabant, let op uw saeck».
Met potlood door de partituren
‘Werk Badings behoort tot belangrijkste Nederlands cultureel erfgoed’
Voor het leesgemak is de tekst van het artikel hier onder gedupliceerd:
CULEMBORG • Badings (1907-1987) heeft volgens Zielhorst fascinerende muziek geschreven. Hij was een muzikale vernieuwer, die nieuwe toonladders toepaste en na de ‘ïweede Wereldoorlog succesvol experimenteerde met elektronische muziek. Zijn muzikale oeuvre is indrukwekkend, met onder andere 15 symfonieën, 50 andere orkestwerken, 48 concerten en 140 werken op het gebied van de kamermuziek.
“Zijn oeuvre kan wat mij betreft tot het belangrijkste Nederlands cultureel erfgoed gerekend worden”, zegt Zielhorst “Jammer genoeg is er weinig over Badings gepubliceerd. Er is veel over hem te doen geweest in de jaren ’60, omdat zijn rol in de tweede wereldoorlog omstreden was. Sindsdien wordt hij officieel doodgezwegen. Ik kom echter tot verrassende inzichten. Ik wil duidelijk maken dat zijn muziek wel degelijk de moeite waard is. En dat zijn muziek het ook verdient om uitgevoerd te worden.”
Anthony Zielhorst studeerde schoolmuziek, orgel en koordirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg en muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Tot september 2018 is hij werkzaam geweest als hoofd van de afdeling Jong Talent van hel Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In juli 2016 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau wegens zijn bijzondere verdiensten voor de muziekeducatie en de muziekbeoefening in Nederland. Als koordirigent houdt Anthony Zielhorst zich met verschillende genres en stijlen bezig. Gregoriaans voert hij uit met Gregoriaans Koor Utrecht (sinds 1 december 1998). Polyfoon repertoire uit de 2e helft van de 16e eeuw is zijn aandachtsgebied bij Collegium Musicum Amsterdam (sinds september 1995). Nederlandse en Vlaamse muziek uit 20e en 21e eeuw is de kern van het repertoire van kamerkoor Ad Parnassum te Tilburg (sinds 1 oktober 1997).
Zielhorst is al vijf jaar bezig met zijn promotieonderzoek. Minutieus bestudeert de 71-jarige Culemborger Badings’ partituren. Hij doet dat zorgvuldig, met steeds een potlood bij de hand voor het maken van aantekeningen. Inmiddels heeft hij besloten om zich te beperken tot de werken die Badings componeerde tot aan de tweede wereldoorlog. “Eigenlijk had ik al in 2023 klaar moeten zijn met mijn promotieonderzoek. Dal bleek onhaalbaar. Alleen al het bestuderen van één van zijn symfonieën kost me een jaar. Ik heb nu uitstel gevraagd en gekregen tot 2025, maar of ik dal ga halen is nog maar de vraag. Misschien voltooi ik mijn proefschrift pas in 2027.”
“Badings is een kind van zijn tijd”, zegt Zielhorst. “Hij is ongetwijfeld beïnvloed door Strawinsky’s ‘Le Sacre du Printemps’ uit 1913 en de twaalftoons muziek van Arnold Schönberg. Het was de tijd dat de gebruikelijke toonladders werden losgelaten voor andere soorten reeksen. Er ontstaan nieuwe soorten samenklanken. Het levert andere geluiden op dan die we normaal gesproken gewend zijn.”
In zijn promotieonderzoek beantwoordt Zielhorst de vraag waarom Badings zo interessant is voor de muziekwereld. “De muziekstukken van Badings zijn geen hapklare brokken. Het is geen muziek die er makkelijk ingaat bij mensen die oppervlakkig luisteren. Maar op het moment dat je weet hoe het werk in elkaar zit, wat er gebeurt en hoe je ernaar zou kunnen luisteren dan openen zich hele mooie vergezichten. Dat is niet iedereen zomaar gegeven. Maar het is wel dusdanig de moeite waard, dat wij als geïnteresseerden in de Nederlandse muziekwereld daar kennis van zouden moeten nemen.”
Anthony Zielhorst presenteert op 20 april met zijn Tilburgse Kamerkoor Ad Parnassum het programma ‘Nooit helemaal thuis’, over Badings’ heimwee gevoelens voor zijn geboortegrond Java. Het is een dwarsdoorsnede van zijn werken voor gemengd koor a capella, die hij componeerde tussen 1940 en 1987. Het gaat hierbij om twee cycli die aan zijn Indonesische geboortegrond zijn gekoppeld. Daarnaast enkele geestelijke composities op Latijnse tekst, een cyclus voor koor en elektronica, een meditatief werk voor alt-solo en gemengd koor én een wervelende vaudeville op Engelse tekst.
Een dierbare compositie voor Kamerkoor Ad Parnassum is “An den Mond” voor koor met altsolo, geschreven voor de oprichters van het koor Lia Ligthart en Pieter van Moergastel. Het werd zijn allerlaatste koorwerk, een maand later overleed hij.
Luister hier naar het intro van An den Mond, nieuwsgierig hoe het verder gaat? Kom op 20 of 21 april naar onze concerten en hoor het in zijn geheel.