Deel 2 van het interview met Daan Manneke, over de andere instrumentatie onder zijn Psalmenrequiem die te horen zal zijn tijdens het Requiem in Koningshoeven op 3 november 15.00. Kaarten kan je hier bestellen.
Nieuws
Requiem-2024-Uitgelicht Daan Manneke deel 2
Requiem-2024-Uitgelicht Lotte Betts-Dean
Lotte Betts-Dean is een Australische mezzosopraan, gevestigd in Groot-Brittannië, met een breed repertoire en een passie voor curatie, programmeren en gezamenlijke projectontwikkeling. Geprezen om haar “onstuitbare gevoel voor drama en onmisbare, dringende muzikaliteit” (The Guardian) en “fascinerend weelderige stem” (Gramophone), is Lotte net zo thuis in kamermuziek, kunstzang, alle soorten hedendaags repertoire, oude muziek, opera en vertelling.
Nieuwsgierig naar deze mezzosopraan? Ze is te horen tijdens het Requiem in Koningshoeven 2024 in het net gecomponeerde Effugium van Jan-Peter de Graaff, koop hier je kaart.
Kan je niet wachten tot 3 november om Lotte te horen? Via deze link kan je alvast een voorproefje nemen.
Requiem-2024-Uitgelicht Konstantyn Napolov
Konstantyn Napolov is een van de meest vooraanstaande percussionisten van dit moment, die voortdurend opzoek is naar nieuwe en ongehoorde geluiden. Hij is een gepassioneerd pionier en promotor van nieuwe muziek en werkt nauw samen met leading componisten zoals Jan-Peter de Graaff. Opgeleid in Kiev, Den Haag, Straatsburg en prestigieuze Amerikaanse instellingen is hij een veel gevraagd slagwerker voor zowel solorecitals als percussie concerten met orkest. Nieuwsgierig wat Konstantyn zal laten horen tijdens het Requiem? Koop hier je kaarten.
Bekijk hier onder een van de prachtige projecten van Kontantyn Napolov.
Requiem-2024-Kassa is open!
Kamerkoor Ad Parnassum brengt op 3 november een programma rondom de première van het Effugium van Jan-Peter de Graaff (2024). Hij heeft dit monumentale koorwerk geschreven op verzoek van het kamerkoor. Het werk wordt gecombineerd met de indrukwekkende Mass (1944-1948) van Igor Stravinsky voor gemengd koor en dubbel blaaskwintet, delen uit het Psalmenrequiem (2005) van Daan Manneke en ander passend werk van Stravinsky en De Graaff (zijn Monument uit 2011). Het programma volgt de structuur van de dodenliturgie. Zo ontstaat een uitgebalanceerde opeenvolging van gezangen die een reflectie vormen op de thematiek ‘dood, rouw en troost’.
Kom luisteren, dit wil je niet missen, koop je kaarten hier!
Requiem-2024-Uitgelicht Igor Stravinsky
Toen Igor Stravinsky in 1942 in een tweedehandswinkel in Los Angeles enkele missen van Mozart vond, heeft hij opgemerkt: ‘Terwijl ik deze opera-achtige rococo-zinnelijkheden speelde, wist ik dat ik een eigen mis moest schrijven, maar dan wel een echte’
Luister hier naar het begin van het Kyrie…
Ervaar de ‘echte’ mis zoals Stravinsky deze voor ogen had op 3 november 15.00 tijdens het Requiem in Koningshoeven. Kaarten zijn hier via deze website te bestellen.
Requiem-2024-Uitgelicht Daan Manneke
Luister naar Daan Manneke, hij vertelt over het Psalmenrequiem dat hij componeerde in 2005, boeiend en heel interessant!
Ad Parnassum zingt drie delen uit dit werk. Voor deze gelegenheid is de begeleiding omgeschreven voor het blazersensemble.
Nieuwsgierig geworden? Bestel hier kaarten voor het Requiem in Koningshoeven 3 november 2024, 15.00Requiem-2024-Uitgelicht Jan-Peter de Graaff
Hoe stel je je dat voor, een componist die aan het componeren is? In een prachtige barokke kamer of juist in een hele moderne? Achter een piano wellicht?
Componist Jan-Peter de Graaff vertelt in de podcast “De Componistenkamer” waar hij graag componeert.
Kaarten voor Requiem in Koningshoeven, met een nieuw werk van Jan-Peter, zijn verkrijgbaar in de voorverkoop op deze site
3 november 2024, 15.00 Abdij OLV van KoningshoevenRequiem-2024-Uitgelicht Elisabeth Hetherington
Elisabeth Hetherington is sopraan solist bij het aanstaande Requiem in Koningshoeven. Bekijk hier een videoportret over haar, gemaakt door NPO Klassiek. Nieuwsgierig hoe ze klinkt in de voor Kamerkoor Ad Parnassum geschreven compositie Effugium van Jan-Peter de Graaff ? Bestel hier kaarten en kom luisteren!
3 november 2024 – 15 uur
Kamerkoor Ad Parnassum brengt een bijzonder programma rondom de première van Jan-Peter de Graaff’s Effugium (2024). Het koor werkt in dit programma samen met Elisabeth Hetherington, sopraan en artist-in-residence van het festival November Music in ’s-Hertogenbosch. Elisabeth Hetherington is onlangs uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse Muziekprijs. Deze onderscheiding is de meest prestigieuze erkenning voor een musicus in de klassieke muziek en is eerder gewonnen door onder andere Janine Jansen en Lavinia Meijer.
Ook verlenen mezzosopraan Lotte Betts-Dean, slagwerker Konstantyn Napolov en blazers van het Brabant Chamber Orchestra hun medewerking aan het concert.
Ad Parnassum brengt composities voor gemengd koor, blazersensemble en slagwerk. Jan-Peter de Graaff heeft op verzoek van Ad Parnassum een nieuw monumentaal koorwerk geschreven. In dit twintig minuten durende werk verwijst De Graaff onder meer naar renaissancemuziek en barok, maar put hij ook inspiratie uit het modernisme van George Crumb en Györgi Ligeti. ‘Dit alles gecombineerd met mijn eigen muzikale stijl die meer gaat over het boetseren van verleidelijke klanken dan om het hyperconceptuele’, licht De Graaff alvast een tipje van de sluier op.
De indrukwekkende Mass (1944-1948) van Igor Stravinsky voor gemengd koor en dubbel blaaskwintet loopt als een rode draad door het programma. Het programma volgt de structuur van de dodenliturgie. Er klinken ook delen uit het Psalmenrequiem (2005) van Daan Manneke en ander passend werk van Stravinsky en De Graaff (zijn Monument uit 2011). Zo ontstaat een uitgebalanceerde opeenvolging van gezangen die een reflectie vormen op de thematiek ‘dood, rouw en troost’.
Componist Jan-Peter de Graaff heeft ondanks zijn jonge leeftijd (32 jaar) al een omvangrijk oeuvre. Veel van De Graaff’s composities kenmerken zich door een hoge mate van transparantie en kleurgebruik in zowel harmonie, structuur als orkestratie, met een belangrijke focus op vorm en melodische ontwikkeling. Ook gebruikt hij vaak theatrale of buitenmuzikale elementen in zijn muziek.
Programma
Jan-Peter de Graaff – Effugium
Igor Stravinsky – Mass
Daan Manneke – Psalmenrequiem (delen)
Uitvoerenden
Ad Parnassum o.l.v. Anthony Zielhorst
blazers van het Brabant Chamber Orchestra
Elisabeth Hetherington – sopraan
Lotte Betts-Dean – mezzosopraan
Konstantyn Napolov – slagwerk
De locatie is, zoals altijd, de Abdij Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven, Eindhovenseweg 3 5056 RP Berkel-Enschot
Kaarten à € 27,50 zijn alleen verkrijgbaar in de voorverkoop klik hier om te bestellen
Ad Parnassum zoekt versterking
Zie je uitdaging in eigentijds en eigenzinnig repertoire onder leiding van een gedreven dirigent? Dan is Kamerkoor Ad Parnassum misschien iets voor jou. We zijn op zoek naar permanente versterking in alle stemgroepen. Je bent van harte welkom om tijdens een repetitie kennis te komen maken.
Als je je aanmeldt als (gast-)zanger, moet je altijd een auditie doen, bij voorkeur na een repetitie te hebben meegedaan. Als die goed verloopt en jij ook enthousiast bent, word je aspirant-lid. Na het eerstvolgende concert is er een evaluatiemoment. Zijn de dirigent en de mede koorleden tevreden over je deelname? Dan word je lid van het koor.
Ad Parnassum repeteert op de dinsdagavond in Tilburg. Daarnaast hebben we meestal vier zaterdagochtend repetities per jaar waarbij een daarvan wordt gecombineerd met een sociale activiteit. Kort voor concerten worden soms extra repetities of een try out gepland.
Wil je lid worden of wil je meer informatie?
Mail dan even naar onze voorzitter .