Kamerkoor Ad Parnassum

Historie

Ad Parnassum is in 1980 opgericht door het echtpaar Pieter van Moergastel en Lia Lighthart. Vanaf de oprichting ligt de nadruk op uitvoeren van werk van eigentijdse Nederlandse componisten.

De naam van het koor wil zeggen: “naar de top van de berg der kunsten”. Het koor en dirigent maakte dat waar door het Nederlands Koorfestival te winnen in 1985, 1986 en 1993. Ad Parnassum was met enige regelmaat te horen op de radio en is vandaag de dag te beluisteren op de Concertzender en Spotify met diverse recente concertregistraties.

Sinds 1997 is de muzikale leiding in handen van Anthony Zielhorst. Anthony werkt met groot enthousiasme aan het streven om eigentijdse werken uit te voeren, vooral van Vlaamse en Nederlandse componisten. Hij heeft ook een uitstekend netwerk in de Nederlandse muziekwereld.

De pagina Erfgoed geeft een overzicht van de componisten die werken schreven voor of op opdroegen aan Ad Parnassum.

Projecten

Het jaarlijkse evenement “Requiem in Koningshoeven” kan zich verheugen op een groot aantal vaste bezoekers. Gastzangers worden hiervoor nadrukkelijk uitgenodigd. Dat biedt een goede gelegenheid tot kennismaking.

Artistieke uitgangspunten

Ad Parnassum wil zich onderscheiden van andere koren door:

  • bijzondere repertoirekeuze, met nadruk op recent gecomponeerde muziek in Brabant en Vlaanderen, gecombineerd met eigenzinnige uitvoeringen van Requiem composities
  • de nauwe samenwerking met moderne componisten die compositieopdrachten van ons krijgen, en met jonge musici en dirigenten die ervaring op kunnen doen binnen ons koor
  • bijzondere producties om muziek en andere kunstdisciplines bij elkaar te brengen
  • homogeniteit in de koorklank, als gevolg van verantwoord individueel stemgebruik, zuiverheid in intonatie en blending door klinkerkleuring
  • discipline in de samenzang, als gevolg van specifieke zorg voor articulatie, perfecte beheersing van ritme en melodie
  • expressiviteit en flexibiliteit van de klank, als gevolg van goede individuele beheersing van adem en van adequaat muzikaal begrip
  • opvallende interpretatie, als gevolg van intensief en effectief repetitieproces