Sopraan Veronika Akmetchina zoekt naar manieren om zich uit te drukken en verhalen te vertellen door te zingen, op te treden en te voor te dragen. Ze zingt graag nieuw gecomponeerde muziek zoals het voor kamerkoor Ad Parnassum geschreven stuk Distance van Jo Sporck. Meer informatie over Veronika: https://www.veronikaakhmetchina.com
Requiem in Koningshoeven 2025. Schoonheid brengt troost, ook in tijden van oorlog. Dit jaar met twee prachtige nieuwe composities van Jo Sporck en Matijs de Roo die een roep om vrede uitdragen. Mis het niet, kom luisteren, bestel kaarten via deze link. Meer informatie over dit concert, muziek en solisten leest u hier. Volg ons op social media voor het laatste nieuws.
Fluitist Dante Jongerius (24) is afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en is lid van Holland Baroque. In Totentanz van Hugo Distler neemt hij de blokfluitmelodieën, die de veertien spreuken met elkaar verbinden, voor zijn rekening.
Kom luisteren naar dit waanzinnig mooie stuk op 2 november 15.00 tijdens Requiem in Koningshoeven. Koop hier kaarten.
Requiem 2025 – Frederike Luijten
Foto: Margo van de Pas
Frederike Luijten (1998), elfde stadsdichter van Tilburg, is een schrijver die met haar werk nieuwe vormen opzoekt en interdisciplinaire samenwerkingen aan gaat. Tijdens het Requiem in Koningshoeven zal ze een alternatieve invulling geven aan de veertien spreuken in de cyclus “Totentanz” van Hugo Distler. Met haar teksten plaatst ze onderwerpen die in de compositie aan de orde zijn in een eigentijds perspectief. Verwoesting, dreiging, sterfelijkheid – hoe geven we onze machteloosheid een plek?
De Lübecker Totentanz was een levensgrote schildering van 30 meter lang en 1.90 meter hoog in de Mariakerk in Lübeck. Het werd gemaakt in 1463 en gekopieerd en overgeschilderd in 1701 omdat het origineel in zeer slechte staat was. Bij een bombardement in 1942 is het verloren gegaan.
De dood was erop te zien die met iedereen danste om hen mee te nemen naar het dodenrijk. Van Paus, keizer, edelman, handwerker, soldaat tot pasgeborene, niemand ontkomt eraan.
Hugo Distler heeft het werk nog kunnen zien en het inspireerde hem tot de compositie “Totentanz”. Een prachtige a cappella koorcyclus, tijdens het Requiem in Koningshoeven aangevuld met hedendaagse teksten van dichter/schrijver Frederike Luijten. Nieuwsgierig naar deze bijzondere combinatie? Kom luisteren, koop hier kaarten.
Tijdens het Requiem in Koningshoeven is Dulce Exuviae te horen van Adriaan Willaert, een Vlaamse componist uit de Renaissance. Hij was kapelmeester van de San Marco-Basiliek in Venetië en leider van de befaamde Venetiaanse componistenschool. Willaert bracht vernieuwing in de muzikale tradities zoals de introductie van dubbelkorigheid. Zijn werk typeert zich door de versmelting van Vlaamse en Italiaanse polyfonie. Hij was een van de veelzijdigste componisten uit de Renaissance en vanuit zijn positie in Venetië had hij grote muzikale invloed in Europa. Wikipedia
Kom luisteren naar Adriaen Willaert en zijn prachtige stuk: Dulce Exuviae op zondag 2 november in Koningshoeven , bestel hier kaarten.
Requiem 2025 – Lux
Het Requiem in Koningshoeven start dit jaar met Lux, een compositie van Matijs de Roo. Via het licht, een jammerklacht en een dodendans komen we uit bij een roep om Vrede!
Nieuwsgierig? Volg Kamerkoor Ad Parnassum op de website en social media en kom meer te weten over dit prachtige concert. Kom luisteren, koop hier kaarten.
Kaartverkoop is gestart!
Requiem in Koningshoeven Zondag 2 november 2025
Schoonheid brengt troost, ook in tijden van oorlog. Met prachtige nieuwe werken van Matijs de Roo en Jo Sporck die een roep om vrede uitdragen. Kom luisteren en bestel via deze link kaarten.
Gregoriaans Festival
Lux Matijs de Roo
20 mei 2025 Het Nederlands Gregoriaans festival nodigt hedendaagse componisten uit om nieuw werk te schrijven dat geënt of geïnspireerd is op het gregoriaans en op het thema van dat moment.
Het thema van dit jaar is: Heilige Plaatsen
Matijs de Roo
Matijs de Roo heeft voor zijn compositie Lux, twee teksten gekozen en gemengd. Een fragment uit een gedicht van de Russische dichter Osip Mandelstam, die over de hedendaagse dreiging gaat: These worlds threaten us, like rustling grapes, they hang like stolen cities, like golden stars, slurs, slips of the tongue, slanders, met de bekende tekst van het Lux Aeterna, omdat veel mensen bij een heilige plaats aan vrede, licht en positiviteit denken.
Tijdens het Nederlands Gregoriaans Festival 2025, zingt Kamerkoor Ad Parnassum twee delen uit de Missa super Ave Maria. Wederom een stuk waar duidelijk het gregoriaans te horen is, hieronder een uitleg over het Kyrie en Gloria.
In 1950 bestond het Sacramentskoor uit Breda 25 jaar. Bij gelegenheid daarvan heeft Toebosch een a cappella-mis gecomponeerd in de stijl van de klassiek-polyfone meesters waar het koor indertijd zoveel succes mee had. Hij koos het Ave Maria als uitgangspunt, het Offertorium voor het feest van Maria Onbevlekte Ontvangenis, dat op 8 december wordt gevierd. De motieven, waaruit dit gezang is opgebouwd, heeft hij als korte thema’s in zijn compositie verwerkt. In het Kyrie verwerkt hij het ‘Ave’-motief, in het Christe wordt de omkering van het ‘Ave’-motief gecombineerd met ‘Maria’ en in de laatste Kyrie komt ‘Ave’ weer herkenbaar terug. Zo gaat het ook in het Gloria, waar de andere elementen uit het gregoriaanse gezang worden verwerkt: ‘gratia plena’, ‘Dominus tecum’ en ‘benedicta tu’. Toebosch verwerkt deze motieven op een wijze die aansluit bij de werkwijze uit de 16e eeuw: de vier zangstemmen bootsen elkaar na, imiteren elkaar en zingen vervolgens een zelfstandige melodie die harmonieert met de andere stemmen. Het idioom dat Toebosch hanteert is duidelijk 20e-eeuws, zijn eigen muzikale taal en samenklank, waardoor hij verleden en heden tot een fraaie symbiose brengt.
Welle of Merci
10 mei 2025 Van Anthony Fiumara Nederlands Gregoriaans Festival – Zaterdag 14 juni Grote Kerk ‘s Hertogenbosch door Kamerkoor Ad Parnassum en The Brabant Chamber Orchestra
Anthony Fiumara
Welle of Mercy is gecomponeerd met vier Maria-antifonen als uitgangspunt: Ave Regina, Regina Coeli, Alma Redemptoris/Welle of Mercy en Salve Regina.
Het stuk is oorspronkelijk gecomponeerd voor mannenkoor en strijkersensemble. In 2018 maakte Fiumara op verzoek van Kamerkoor Ad Parnassum een versie voor gemengd koor.
Voor één van de Maria-antifonen, Alma Redemptoris, heeft Fiumara een tekst gebruikt van Geoffrey Chaucer, de schrijver van de beroemde ‘Canterbury Tales’ uit de veertiende eeuw.
In deze antifoon zingen twee mannen het verhaal op de tekst van Chaucer terwijl het strijkorkest lange lijnen realiseert. Het koor zingt het ‘Alma redemptoris mater’ op zelfstandige wijze door het verhaal van Chaucer heen, zonder zich iets van de muziek van orkest en solisten aan te trekken. Zo laat Fiumara oud en nieuw naast elkaar bestaan in zijn ‘Welle of Mercy’.
Op het programma staan verder:
Lux – Matijs de Roo – een nieuw werk in opdracht van het festival Adagio for strings – Samuel Barber (instrumentaal) Libera Me – Irīna Mihailovska (ex Rebhūna) Twee delen uit de Missa Super Ave Maria – Louis Toebosch Lucis Creator Optime – Jehan Alain (instrumentaal) arr. Anthony Zielhorst
Januari 2025 Zaterdag 11 januari hebben we in de RK Barbarakerk in Culemborg een video opgenomen o.a. om het interieur in de huidige staat te documenteren. U kunt raden waarom: de kerk krijgt een andere bestemming.
We zongen de Missa Brevis, Tristis est Anima mea en Hymnus van Henk Badings. De video is daarmee een betekenisvol document voor onze dirigent die bezig is om op het werk van Badings te promoveren en een sterke binding heeft met de kerk in kwestie.
Hopelijk kunnen we binnen afzienbare tijd laten weten waar en hoe het resultaat te zien is. Het project is een initiatief van de Stichting Instandhouding van een RK Kerkgebouw te Culemborg.
De opnameleiding was in handen van blokfluitist en filmer Daniël Brüggen.
Daarnaast het prachtige dubbelkwintet van het BCO en natuurlijk de koorleden en gastzangers van Kamerkoor Ad Parnassum. Dit alles onder leiding van Anthony Zielhorst. Kom luisteren op 3 november om 15.00 in de Abdij van Koningshoeven!
Repetitie in het conservatorium in Tilburg, foto: Michiel van Eeden
Op de foto v.l.n.r: Slagwerker: Konstanty Napolov, Sopraan: Elisabeth Hetherington, Componist: Jan-Peter de Graaff en Mezzo-Sopraan: Lotte Betts-Dean.
Jan-Peter de Graaff
27 oktober 2024 Volgende week zondag 3 november 15.00 is het Requiem in Koningshoeven, met het fantastische, door Jan-Peter de Graaff gecomponeerde, Effugium. Luister hier wat hij over het Dies Irae te vertellen heeft in dit filmpje. Deel 1:
20 oktober 2024 Dit jaar kan je genieten van vijf riet- en vijf koperblazers tijdens het Requiem in Koningshoeven. Ze zijn te horen in de Mass van Stravinsky en in het voor dit Requiem gecomponeerde Effugium van de jonge talentvolle componist Jan-Peter de Graaff. Vuurwerk dus! Kom luister en bestel hier je kaarten.
De blazers zijn afkomstig van: Brabant Chamber Orchestra een innovatief en dynamisch ensemble dat de concertervaring in de wereld van orkestrale en klassieke muziek opnieuw definieert. Het orkest is in 2020 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een baken van creativiteit en samenwerking in het culturele landschap van de provincie Brabant en daarbuiten. Het orkest bestaat uit meer dan 16 nationaliteiten, variërend van Zuid-Korea tot Syrië en Cuba. Diversiteit staat centraal bij het Brabant Chamber Orchestra, klik hier voor meer informatie over het orkest.
Lotte Betts-Dean
Oktober 2024 Lotte Betts-Dean is een Australische mezzosopraan, gevestigd in Groot-Brittannië, met een breed repertoire en een passie voor curatie, programmeren en gezamenlijke projectontwikkeling. Geprezen om haar “onstuitbare gevoel voor drama en onmisbare, dringende muzikaliteit” (The Guardian) en “fascinerend weelderige stem” (Gramophone), is Lotte net zo thuis in kamermuziek, kunstzang, alle soorten hedendaags repertoire, oude muziek, opera en vertelling.
Nieuwsgierig naar deze mezzosopraan? Ze is te horen tijdens het Requiem in Koningshoeven 2024 in het net gecomponeerde Effugium van Jan-Peter de Graaff.
Kan je niet wachten tot 3 november om Lotte te horen? Via deze link kan je alvast een voorproefje nemen.
Requiem 2024-Uitgelicht
Konstantyn Napolov
Oktober 2024 Konstantyn Napolov is een van de meest vooraanstaande percussionisten van dit moment, die voortdurend opzoek is naar nieuwe en ongehoorde geluiden. Hij is een gepassioneerd pionier en promotor van nieuwe muziek en werkt nauw samen met leading componisten zoals Jan-Peter de Graaff. Opgeleid in Kiev, Den Haag, Straatsburg en prestigieuze Amerikaanse instellingen is hij een veel gevraagd slagwerker voor zowel solorecitals als percussie concerten met orkest. Konstantyn Napolov is een van de meest vooraanstaande percussionisten van dit moment, die voortdurend opzoek is naar nieuwe en ongehoorde geluiden. Hij is een gepassioneerd pionier en promotor van nieuwe muziek en werkt nauw samen met leading componisten zoals Jan-Peter de Graaff. Opgeleid in Kiev, Den Haag, Straatsburg en prestigieuze Amerikaanse instellingen is hij een veel gevraagd slagwerker voor zowel solorecitals als percussie concerten met orkest.
Konstantyn Napolov foto: Merlijn Doomernik
Bekijk hier onder een van de prachtige projecten van Kontantyn Napolov.
Igor Stravinsky
Igor Stravinsky
September 2024 Toen Igor Stravinsky in 1942 in een tweedehandswinkel in Los Angeles enkele missen van Mozart vond, heeft hij opgemerkt: ‘Terwijl ik deze opera-achtige rococo-zinnelijkheden speelde, wist ik dat ik een eigen mis moest schrijven, maar dan wel een echte’
Luister hier naar het begin van het Kyrie…
Ervaar de ‘echte’ mis zoals Stravinsky deze voor ogen had op 3 november tijdens het Requiem in Koningshoeven.
Daan Manneke
Daan Manneke – foto Thomas Manneke
September 2024 Luister naar Daan Manneke, hij vertelt over het Psalmenrequiem dat hij componeerde in 2005, boeiend en heel interessant!
Deel 1:
Deel2:
Ad Parnassum zingt drie delen uit dit werk. Voor deze gelegenheid is de begeleiding omgeschreven voor het blazersensemble.
Jan-Peter de Graaff
September 2024 Hoe stel je je dat voor, een componist die aan het componeren is? In een prachtige barokke kamer of juist in een hele moderne? Achter een piano wellicht? Componist Jan-Peter de Graaff vertelt in de podcast “De Componistenkamer” waar hij graag componeert.
3 november 2024, 15.00 Abdij OLV van Koningshoeven
Elisabeth Hetherington
foto Nathalie Hennis
September 2024 Elisabeth Hetherington is sopraan solist bij het aanstaande Requiem in Koningshoeven. Bekijk hier een videoportret over haar, gemaakt door NPO Klassiek. Nieuwsgierig hoe ze klinkt in de voor Kamerkoor Ad Parnassum geschreven compositie Effugium van Jan-Peter de Graaff ? Bestel kaarten en kom luisteren!
April 2024 In 2007 vierde Kamerkoor Ad Parnassum het 100ste geboortejaar van Henk Badings met een serie concerten onder de titel: O Ohr O Hör. De prachtige poster voor deze concertreeks is ontworpen en getekend door onze voormalige tenor Wout van den Hout. Komend weekend laten we O Ohr O Hör weer klinken als onderdeel van de Drei Schwärmereien, drie werken voor koor en elektronica uit 1964. Luister 20 en 21 april a.s. naar de koormuziek van Henk Badings in Culemborg en Tilburg.