Nieuws

  • Louis Toebosch

    Missa super Ave Maria: Kyrie en Gloria

    Louis Toebosch

    Op 14 juni om 19:30 te horen in de Grote Kerk in s’-Hertogenbosch:

    Tijdens het Nederlands Gregoriaans Festival, zingt Kamerkoor Ad Parnassum twee delen uit de Missa super Ave Maria. Wederom een stuk waar duidelijk het gregoriaans te horen is, hieronder een uitleg over het Kyrie en Gloria.

    In 1950 bestond het Sacramentskoor uit Breda 25 jaar. Bij gelegenheid daarvan heeft Toebosch een a cappella-mis gecomponeerd in de stijl van de klassiek-polyfone meesters waar het koor indertijd zoveel succes mee had. Hij koos het Ave Maria als uitgangspunt, het Offertorium voor het feest van Maria Onbevlekte Ontvangenis, dat op 8 december wordt gevierd. De motieven, waaruit dit gezang is opgebouwd, heeft hij als korte thema’s in zijn compositie verwerkt. In het Kyrie verwerkt hij het ‘Ave’-motief, in het Christe wordt de omkering van het ‘Ave’-motief gecombineerd met ‘Maria’ en in de laatste Kyrie komt ‘Ave’ weer herkenbaar terug. Zo gaat het ook in het Gloria, waar de andere elementen uit het gregoriaanse gezang worden verwerkt: ‘gratia plena’, ‘Dominus tecum’ en ‘benedicta tu’. Toebosch verwerkt deze motieven op een wijze die aansluit bij de werkwijze uit de 16e eeuw: de vier zangstemmen bootsen elkaar na, imiteren elkaar en zingen vervolgens een zelfstandige melodie die harmonieert met de andere stemmen. Het idioom dat Toebosch hanteert is duidelijk 20e-eeuws, zijn eigen muzikale taal en samenklank, waardoor hij verleden en heden tot een fraaie symbiose brengt.

    Reserveren/tickets


  • Welle of Mercy

    10 mei 2025
    Van Anthony Fiumara
    Nederlands Gregoriaans Festival – Zaterdag 14 juni 19:30 uur
    Grote Kerk ‘s Hertogenbosch
    door Kamerkoor Ad Parnassum en The Brabant Chamber Orchestra

    Anthony Fiumara
    Anthony Fiumara

    Welle of Mercy is gecomponeerd met vier Maria-antifonen als uitgangspunt: Ave Regina, Regina Coeli, Alma Redemptoris/Welle of Mercy en Salve Regina.

    Het stuk is oorspronkelijk gecomponeerd voor mannenkoor en strijkersensemble. In 2018 maakte Fiumara op verzoek van Kamerkoor Ad Parnassum een versie voor gemengd koor.

    Voor één van de Maria-antifonen, Alma Redemptoris, heeft Fiumara een tekst gebruikt van Geoffrey Chaucer, de schrijver van de beroemde ‘Canterbury Tales’ uit de veertiende eeuw.

    In deze antifoon zingen twee mannen het verhaal op de tekst van Chaucer terwijl het strijkorkest lange lijnen realiseert. Het koor zingt het ‘Alma redemptoris mater’ op zelfstandige wijze door het verhaal van Chaucer heen, zonder zich iets van de muziek van orkest en solisten aan te trekken. Zo laat Fiumara oud en nieuw naast elkaar bestaan in zijn ‘Welle of Mercy’.

    Op het programma staan verder:

    Lux – Matijs de Roo een nieuw werk in opdracht van het festival
    Adagio for strings – Samuel Barber (instrumentaal)
    Libera Me – Irīna Mihailovska (ex Rebhūna)
    Twee delen uit de Missa Super Ave Maria – Louis Toebosch
    Lucis Creator Optime – Jehan Alain (instrumentaal) arr. Anthony Zielhorst


    Reververen / kaartverkoop

    Website Anthony Fiumara


  • Een dag video-opnamen

    Januari 2025
    Zaterdag 11 januari hebben we in de RK Barbarakerk in Culemborg een video opgenomen o.a. om het interieur in de huidige staat te documenteren. U kunt raden waarom: de kerk krijgt een andere bestemming.

    We zongen de Missa Brevis, Tristis est Anima mea en Hymnus van Henk Badings. De video is daarmee een betekenisvol document voor onze dirigent die bezig is om op het werk van Badings te promoveren en een sterke binding heeft met de kerk in kwestie.

    Hopelijk kunnen we binnen afzienbare tijd laten weten waar en hoe het resultaat te zien is. Het project is een initiatief van de Stichting Instandhouding van een RK Kerkgebouw te Culemborg.

    De opnameleiding was in handen van blokfluitist en filmer Daniël Brüggen.


  • Requiem-2024-Uitgelicht

    29 oktober 2024
    Het Requiem in Koningshoeven komt in zicht, de laatste aanwijzingen worden gegeven en de puntjes op de i gezet. Dit jaar halen we alles uit de kast met gelauwerde componisten Jan-Peter de Graaff en Daan Manneke en solisten Elisabeth Hetherington, Lotte Betts-Dean en Konstantyn Napolov.

    Daarnaast het prachtige dubbelkwintet van het BCO en natuurlijk de koorleden en gastzangers van Kamerkoor Ad Parnassum. Dit alles onder leiding van Anthony Zielhorst. Kom luisteren op 3 november om 15.00 in de Abdij van Koningshoeven!

    Repetitie in het conservatorium in Tilburg, foto: Michiel van Eeden

    Op de foto v.l.n.r: Slagwerker: Konstanty Napolov, Sopraan: Elisabeth Hetherington, Componist: Jan-Peter de Graaff en Mezzo-Sopraan: Lotte Betts-Dean.


  • Requiem-2024-Uitgelicht Octotonische toonladder

    28 oktober 2024
    Tijdens het aanstaande Requiem in Koningshoeven zal je hem veelvuldig voorbij horen komen: de octotonische toonladder, een muzikale vinding van componist Nikolai Rimsky-Korsakov. In de klassieke muziek hebben componisten zoals Igor Stravinsky, Claude Debussy, Olivier Messiaen en Henk Badings deze toonladder veelvuldig gebruikt. Ook componist Jan-Peter de Graaff, die voor ons ‘Effugium’ heeft gecomponeerd, past deze toonladder toe. Anthony Zielhorst legt hier uit wat een octotonische toonladder is met een voorbeeld uit de compositie van Jan-Peter de Graaff.


  • Requiem-2024-Uitgelicht Jan-Peter de Graaff

    27 oktober 2024
    Volgende week zondag 3 november 15.00 is het Requiem in Koningshoeven, met het fantastische, door Jan-Peter de Graaff gecomponeerde, Effugium. Luister hier wat hij over het Dies Irae te vertellen heeft in dit filmpje.

    Deel 1:

    Deel 2:

    Meer lezen over Jan-Peter de Graaff, bekijk zijn website.

    Er zijn nog kaarten , wees er snel bij, dit prachtige en bijzondere Requiem wil je niet missen!


  • Requiem-2024-Uitgelicht Brabant Chamber Orchestra

    Mass Stravinsky
    Stukje partituur voor de blazers uit de Mass van Stravinsky

    20 oktober 2024
    Dit jaar kan je genieten van vijf riet- en vijf koperblazers tijdens het Requiem in Koningshoeven. Ze zijn te horen in de Mass van Stravinsky en in het voor dit Requiem gecomponeerde Effugium van de jonge talentvolle componist Jan-Peter de Graaff. Vuurwerk dus! Kom luister en bestel hier je kaarten.

    De blazers zijn afkomstig van: Brabant Chamber Orchestra een innovatief en dynamisch ensemble dat de concertervaring in de wereld van orkestrale en klassieke muziek opnieuw definieert. Het orkest is in 2020 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een baken van creativiteit en samenwerking in het culturele landschap van de provincie Brabant en daarbuiten.
    Het orkest bestaat uit meer dan 16 nationaliteiten, variërend van Zuid-Korea tot Syrië en Cuba. Diversiteit staat centraal bij het Brabant Chamber Orchestra, klik hier voor meer informatie over het orkest.


  • Requiem-2024-Uitgelicht Lotte Betts-Dean

    Lotte Betts-Dean

    Oktober 2024
    Lotte Betts-Dean is een Australische mezzosopraan, gevestigd in Groot-Brittannië, met een breed repertoire en een passie voor curatie, programmeren en gezamenlijke projectontwikkeling. Geprezen om haar “onstuitbare gevoel voor drama en onmisbare, dringende muzikaliteit” (The Guardian) en “fascinerend weelderige stem” (Gramophone), is Lotte net zo thuis in kamermuziek, kunstzang, alle soorten hedendaags repertoire, oude muziek, opera en vertelling.

    Nieuwsgierig naar deze mezzosopraan? Ze is te horen tijdens het Requiem in Koningshoeven 2024 in het net gecomponeerde Effugium van Jan-Peter de Graaff.

    Kan je niet wachten tot 3 november om Lotte te horen? Via deze link kan je alvast een voorproefje nemen.


  • Requiem-2024-Uitgelicht Konstantyn Napolov

    Oktober 2024
    Konstantyn Napolov is een van de meest vooraanstaande percussionisten van dit moment, die voortdurend opzoek is naar nieuwe en ongehoorde geluiden. Hij is een gepassioneerd pionier en promotor van nieuwe muziek en werkt nauw samen met leading componisten zoals Jan-Peter de Graaff. Opgeleid in Kiev, Den Haag, Straatsburg en prestigieuze Amerikaanse instellingen is hij een veel gevraagd slagwerker voor zowel solorecitals als percussie concerten met orkest.
    Konstantyn Napolov is een van de meest vooraanstaande percussionisten van dit moment, die voortdurend opzoek is naar nieuwe en ongehoorde geluiden. Hij is een gepassioneerd pionier en promotor van nieuwe muziek en werkt nauw samen met leading componisten zoals Jan-Peter de Graaff. Opgeleid in Kiev, Den Haag, Straatsburg en prestigieuze Amerikaanse instellingen is hij een veel gevraagd slagwerker voor zowel solorecitals als percussie concerten met orkest.

    Konstantyn Napolov
    Konstantyn Napolov foto: Merlijn Doomernik

    Bekijk hier onder een van de prachtige projecten van Kontantyn Napolov.


  • Requiem-2024-Uitgelicht Igor Stravinsky

    Igor Stravinsky
    Igor Stravinsky

    September 2024
    Toen Igor Stravinsky in 1942 in een tweedehandswinkel in Los Angeles enkele missen van Mozart vond, heeft hij opgemerkt: ‘Terwijl ik deze opera-achtige rococo-zinnelijkheden speelde, wist ik dat ik een eigen mis moest schrijven, maar dan wel een echte’

    Luister hier naar het begin van het Kyrie…

    Ervaar de ‘echte’ mis zoals Stravinsky deze voor ogen had op 3 november tijdens het Requiem in Koningshoeven.


  • Requiem-2024-Uitgelicht Daan Manneke

    Daan Manneke
    foto Thomas Manneke

    September 2024
    Luister naar Daan Manneke, hij vertelt over het Psalmenrequiem dat hij componeerde in 2005, boeiend en heel interessant!

    Deel 1:

    Deel2:

    Ad Parnassum zingt drie delen uit dit werk. Voor deze gelegenheid is de begeleiding omgeschreven voor het blazersensemble.


  • Requiem-2024-Uitgelicht Jan-Peter de Graaff

    September 2024

    Hoe stel je je dat voor, een componist die aan het componeren is? In een prachtige barokke kamer of juist in een hele moderne? Achter een piano wellicht? Componist Jan-Peter de Graaff vertelt in de podcast “De Componistenkamer” waar hij graag componeert.

    3 november 2024, 15.00 Abdij OLV van Koningshoeven


  • Requiem-2024-Uitgelicht Elisabeth Hetherington

    foto:Nathalie Hennis

    September 2024
    Elisabeth Hetherington is sopraan solist bij het aanstaande Requiem in Koningshoeven. Bekijk hier een videoportret over haar, gemaakt door NPO Klassiek. Nieuwsgierig hoe ze klinkt in de voor Kamerkoor Ad Parnassum geschreven compositie Effugium van Jan-Peter de Graaff ? Bestel kaarten en kom luisteren!



  • Over Badings

    O Ohr O Hör

    April 2024
    In 2007 vierde Kamerkoor Ad Parnassum het 100ste geboortejaar van Henk Badings met een serie concerten onder de titel: O Ohr O Hör. De prachtige poster voor deze concertreeks is ontworpen en getekend door onze voormalige tenor Wout van den Hout. Komend weekend laten we O Ohr O Hör weer klinken als onderdeel van de Drei Schwärmereien, drie werken voor koor en elektronica uit 1964. Luister 20 en 21 april a.s. naar de koormuziek van Henk Badings in Culemborg en Tilburg.