Missa super Ave Maria: Kyrie en Gloria

Op 14 juni om 19:30 te horen in de Grote Kerk in s’-Hertogenbosch:
Tijdens het Nederlands Gregoriaans Festival, zingt Kamerkoor Ad Parnassum twee delen uit de Missa super Ave Maria. Wederom een stuk waar duidelijk het gregoriaans te horen is, hieronder een uitleg over het Kyrie en Gloria.
In 1950 bestond het Sacramentskoor uit Breda 25 jaar. Bij gelegenheid daarvan heeft Toebosch een a cappella-mis gecomponeerd in de stijl van de klassiek-polyfone meesters waar het koor indertijd zoveel succes mee had. Hij koos het Ave Maria als uitgangspunt, het Offertorium voor het feest van Maria Onbevlekte Ontvangenis, dat op 8 december wordt gevierd. De motieven, waaruit dit gezang is opgebouwd, heeft hij als korte thema’s in zijn compositie verwerkt. In het Kyrie verwerkt hij het ‘Ave’-motief, in het Christe wordt de omkering van het ‘Ave’-motief gecombineerd met ‘Maria’ en in de laatste Kyrie komt ‘Ave’ weer herkenbaar terug. Zo gaat het ook in het Gloria, waar de andere elementen uit het gregoriaanse gezang worden verwerkt: ‘gratia plena’, ‘Dominus tecum’ en ‘benedicta tu’. Toebosch verwerkt deze motieven op een wijze die aansluit bij de werkwijze uit de 16e eeuw: de vier zangstemmen bootsen elkaar na, imiteren elkaar en zingen vervolgens een zelfstandige melodie die harmonieert met de andere stemmen. Het idioom dat Toebosch hanteert is duidelijk 20e-eeuws, zijn eigen muzikale taal en samenklank, waardoor hij verleden en heden tot een fraaie symbiose brengt.