Nieuws

  • “Requiem van Jo Sporck biedt troost”

    Donderdag 30 oktober 2025
    Vandaag besteedt het Brabants Dagblad, met een artikel van René van Peer, aandacht aan het nieuwe werk van Jo Sporck dat wij a.s. zondag in première brengen. Voor het leesgemak is de tekst onder de afbeelding uitgeschreven.

    door René van Peer

    Berkel-Enschot

    Het requiem is onderdeel van het jaarlijkse requiemconcert dat kamerkoor Ad Parnassum in de Abdij Koningshoeven uitvoert.

    In Distance plaatst Jo Sporck (72) twee koren als tegenstanders tegenover elkaar. Ze bestrijden elkaar met fragmenten uit krantenartikelen die in de twee landen verschenen toen Russische legers Oekraïne in februari 2022 binnenvielen.

    Het ene koor zingt in het Russisch, het andere in het Oekraïens. Aanvankelijk klinkt het als beschietingen over en weer. Maar gaandeweg groeien ze naar elkaar toe. Ze eindigen met het woord mir. Dat betekent vrede, zowel in het Russisch als in het Oekraïens.

    Sporck draagt Distance op aan de slachtoffers van het regime van Vladimir Poetin en van oorlogen. Het is een requiem, maar zonder de traditionele delen van de dodenmis. Hij zet twee solisten, een tenor en een sopraan, tussen de emotionele uitbarstingen van de koren.

    “Ze zingen teksten van Seneca, een filosoof uit de Romeinse oudheid”, zegt hij. “Seneca was een Stoïcijn. In zijn werk benadrukte hij afstandelijkheid en relativering. Hij betoogde dat we de mensheid moeten koesteren, zo lang we kunnen ademhalen. Ook schreef hij dat mensen in de dood gelijk worden. Met deze teksten fungeren de solisten als mediators.”

    Muzikaal portret in Moskou

    Sporck kent Rusland en Oekraïne heel goed. Vanaf 1987 bezocht hij de landen van de voormalige Sovjet-Unie 26 jaar lang.

    Zijn eerste kennismaking was tijdens een cultuurreis naar Moskou, die het Tilburgse kunstencentrum organiseerde. Sporck liet partituren achter bij de Unie van Sovjetcomponisten.

    Het jaar daarop kreeg hij een uitnodiging om een concert met zijn muziek bij te wonen.

    “Het was helemaal gewijd aan mijn kamermuziek. Het werd live uitgezonden. Sindsdien ben ik ieder jaar teruggekeerd voor concerten waarin werk van mij uitgevoerd werd. In 2007 hebben ze er zelfs een familieportret van gemaakt. Mijn twee zonen, Antal en Misha, zijn ook componist. Rusland is een land van uitersten. Een complexe samenleving, die je niet snel kunt doorgronden. Dat geldt overigens ook voor Oekraïne.”

    “Het zijn hartelijke, warme mensen. In 26 jaar heb ik veel vrienden gemaakt, zowel in Rusland als in Oekraïne. Dat is het trieste. Die zijn nu van elkaar gescheiden door de oorlog. Zo’n gewelddadig conflict is de beste manier om mensen en volken op afstand te zetten. Ik kan me niet verplaatsen in de ellende waaronder Oekraïners moeten leven.”

    Rustpunten

    Een ding wil Sporck meteen voorop stellen: in Distance heeft hij geen elementen van orthodoxe kerkmuziek gebruikt. Tijdens het schrijven heeft hij zich laten leiden door het ritme en de klank van de teksten.

    “Latijn, de taal waarin Seneca schreef, en Russisch zijn allebei mooie talen, maar ze zijn wel heel verschillend. Bij het componeren ga ik eerder af op de klank van de woorden dan op hun betekenis. Ik heb rustpunten ingebouwd, korte intermezzo’s op een zink, een blaasinstrument uit de renaissance met een zacht, sereen geluid.”

    Sporck heeft het de zangers niet gemakkelijk gemaakt. Ad Parnassum zingt zonder begeleiding van instrumenten. Slagen op buisklokken markeren belangrijke momenten in het werk en geven de zangers enig houvast in de akkoorden die ze moeten zingen. “Ik ben me ervan bewust dat Distance een uitdaging is voor Ad Parnassum. Het siert de zangers dat ze dergelijke uitdagingen aan willen gaan. Kunst is nu eenmaal inspanning. Maar daar staat een beloning tegenover.”

    Emotionele betrokkenheid

    “Dit requiem biedt uitzicht op een oplossing. Het is een utopie, precies wat kunst zou moeten zijn. Kunst rechtvaardigt ons bestaan, het werkt als een tegenwicht voor alles wat de mens kapot maakt. Kunst maakt ons rijker in geestelijke zin. Wanneer ik een melodie hoor uit een van de pianoconcerten van Mozart begrijp ik nog steeds niet waar die vandaan komt.”

    “Muziek kan geen commentaar leveren op wat er gebeurt in de wereld, dus ook niet in Oekraïne”, besluit hij. “Het neemt wat dat betreft afstand van concrete gebeurtenissen. Maar muziek biedt wel emotionele betrokkenheid. Een requiem als Distance gaat uiteindelijk over troost en hoop waar muziek voor kan zorgen.”

    Requiem in Koningshoeven met Distance van Jo Sporck. Zondag 2 november in de kapel van Abdij Koningshoeven, Tilburg. Aanvang 15.00 uur.


  • Requiem 2025 – in gesprek met: Jo Sporck


  • Requiem 2025 – de solisten:

    Veronika Akhmetchina

    Foto: ©Marije van den berg

    Sopraan Veronika Akmetchina zoekt naar manieren om zich uit te drukken en verhalen te vertellen door te zingen, op te treden en voor te dragen. Ze zingt graag nieuw gecomponeerde muziek zoals het voor kamerkoor Ad Parnassum geschreven stuk Distance van Jo Sporck. Meer informatie over Veronika: https://www.veronikaakhmetchina.com

    Georgi Sztojanov

    Tenor Georgi Sztojanov is een veelzijdig musicus die niet alleen zingt maar ook componeert en dirigeert. Eén van zijn specialiteiten is het uitvoeren van moderne muziek. Tijdens het Requiem zal hij te horen zijn in Distance, het nieuw gecomponeerde stuk van Jo Sporck. Meer informatie over Georgi vindt je op zijn website:
    https://www.georgisztojanov.com

    Tim Meulenbeld

    Tim Meulenbeld bespeelt een bijzonder instrument: de cornetto, ook wel zink genoemd. Hij heeft klassiek trompet gestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en Muziektheorie aan The Sibelius Academy in Helsinki. Hij studeert cornetto aan Haut école de Musique de Genève- HEM. De cornetto is een instrument uit de Renaissance, meestal van hout gemaakt, soms van ivoor. Het wordt aangeblazen als een trompet (door middel van lipspanning) en heeft zes vingergaten en een duimgat waarmee het kan worden bespeeld als een blokfluit. Jo Sporck heeft het instrument gekozen voor Distance vanwege de klank die wonderwel mengt met de menselijke stem.


    Op Tim’s Facebookpagina staan meerdere filmpje waarop hij de cornetto bespeelt.

    Dante Jongerius

    Fluitist Dante Jongerius (24) is afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en is lid van Holland Baroque. In Totentanz van Hugo Distler neemt hij de blokfluitmelodieën, die de veertien spreuken met elkaar verbinden, voor zijn rekening.


  • Requiem 2025 – Frederike Luijten

    Foto: Margo van de Pas

    Frederike Luijten (1998), elfde stadsdichter van Tilburg, is een schrijver die met haar werk nieuwe vormen opzoekt en interdisciplinaire samenwerkingen aan gaat. Tijdens het Requiem in Koningshoeven zal ze een alternatieve invulling geven aan de veertien spreuken in de cyclus “Totentanz” van Hugo Distler. Met haar teksten plaatst ze onderwerpen die in de compositie aan de orde zijn in een eigentijds perspectief. Verwoesting, dreiging, sterfelijkheid – hoe geven we onze machteloosheid een plek?

    Wil je meer weten over Frederike, lees dan dit mooie artikel.


  • Requiem 2025 – Lübecker Totentanz

    Totentanz Lübeck
    Een kopie van het werk (1842)

    De Lübecker Totentanz was een levensgrote schildering van 30 meter lang en 1.90 meter hoog in de Mariakerk in Lübeck. Het werd gemaakt in 1463 en gekopieerd en overgeschilderd in 1701 omdat het origineel in zeer slechte staat was. Bij een bombardement in 1942 is het verloren gegaan.

    De dood was erop te zien die met iedereen danste om hen mee te nemen naar het dodenrijk. Van Paus, keizer, edelman, handwerker, soldaat tot pasgeborene, niemand ontkomt eraan.

    Hugo Distler heeft het werk nog kunnen zien en het inspireerde hem tot de compositie “Totentanz”. Een prachtige a cappella koorcyclus, tijdens het Requiem in Koningshoeven aangevuld met hedendaagse teksten van dichter/schrijver Frederike Luijten.

    Wikipedia


  • Requiem 2025 – Adriaen Willaert

    Tijdens het Requiem in Koningshoeven is Dulce Exuviae te horen van Adriaan Willaert, een Vlaamse componist uit de Renaissance. Hij was kapelmeester van de San Marco-Basiliek in Venetië en leider van de befaamde Venetiaanse componistenschool. Willaert bracht vernieuwing in de muzikale tradities zoals de introductie van dubbelkorigheid. Zijn werk typeert zich door de versmelting van Vlaamse en Italiaanse polyfonie. Hij was een van de veelzijdigste componisten uit de Renaissance en vanuit zijn positie in Venetië had hij grote muzikale invloed in Europa. Wikipedia


  • Gregoriaans Festival

    Lux Matijs de Roo

    20 mei 2025
    Het Nederlands Gregoriaans festival nodigt hedendaagse componisten uit om nieuw werk te schrijven dat geënt of geïnspireerd is op het gregoriaans en op het thema van dat moment.

    Het thema van dit jaar is: Heilige Plaatsen

    Matijs de Roo
    Matijs de Roo

    Matijs de Roo heeft voor zijn compositie Lux, twee teksten gekozen en gemengd. Een fragment uit een gedicht van de Russische dichter Osip Mandelstam, die over de hedendaagse dreiging gaat: These worlds threaten us, like rustling grapes, they hang like stolen cities, like golden stars, slurs, slips of the tongue, slanders, met de bekende tekst van het Lux Aeterna, omdat veel mensen bij een heilige plaats aan vrede, licht en positiviteit denken.

    Hier een kort fragment uit Lux van Matijs de Roo

    Download flyer

    Louis Toebosch

    12 mei 2025

    Tijdens het Nederlands Gregoriaans Festival 2025, zingt Kamerkoor Ad Parnassum twee delen uit de Missa super Ave Maria. Wederom een stuk waar duidelijk het gregoriaans te horen is, hieronder een uitleg over het Kyrie en Gloria.

    Louis Toebosch

    In 1950 bestond het Sacramentskoor uit Breda 25 jaar. Bij gelegenheid daarvan heeft Toebosch een a cappella-mis gecomponeerd in de stijl van de klassiek-polyfone meesters waar het koor indertijd zoveel succes mee had. Hij koos het Ave Maria als uitgangspunt, het Offertorium voor het feest van Maria Onbevlekte Ontvangenis, dat op 8 december wordt gevierd. De motieven, waaruit dit gezang is opgebouwd, heeft hij als korte thema’s in zijn compositie verwerkt. In het Kyrie verwerkt hij het ‘Ave’-motief, in het Christe wordt de omkering van het ‘Ave’-motief gecombineerd met ‘Maria’ en in de laatste Kyrie komt ‘Ave’ weer herkenbaar terug. Zo gaat het ook in het Gloria, waar de andere elementen uit het gregoriaanse gezang worden verwerkt: ‘gratia plena’, ‘Dominus tecum’ en ‘benedicta tu’. Toebosch verwerkt deze motieven op een wijze die aansluit bij de werkwijze uit de 16e eeuw: de vier zangstemmen bootsen elkaar na, imiteren elkaar en zingen vervolgens een zelfstandige melodie die harmonieert met de andere stemmen. Het idioom dat Toebosch hanteert is duidelijk 20e-eeuws, zijn eigen muzikale taal en samenklank, waardoor hij verleden en heden tot een fraaie symbiose brengt.

    Welle of Merci

    10 mei 2025
    Van Anthony Fiumara
    Nederlands Gregoriaans Festival – Zaterdag 14 juni
    Grote Kerk ‘s Hertogenbosch
    door Kamerkoor Ad Parnassum en The Brabant Chamber Orchestra

    Anthony Fiumara
    Anthony Fiumara

    Welle of Mercy is gecomponeerd met vier Maria-antifonen als uitgangspunt: Ave Regina, Regina Coeli, Alma Redemptoris/Welle of Mercy en Salve Regina.

    Het stuk is oorspronkelijk gecomponeerd voor mannenkoor en strijkersensemble. In 2018 maakte Fiumara op verzoek van Kamerkoor Ad Parnassum een versie voor gemengd koor.

    Voor één van de Maria-antifonen, Alma Redemptoris, heeft Fiumara een tekst gebruikt van Geoffrey Chaucer, de schrijver van de beroemde ‘Canterbury Tales’ uit de veertiende eeuw.

    In deze antifoon zingen twee mannen het verhaal op de tekst van Chaucer terwijl het strijkorkest lange lijnen realiseert. Het koor zingt het ‘Alma redemptoris mater’ op zelfstandige wijze door het verhaal van Chaucer heen, zonder zich iets van de muziek van orkest en solisten aan te trekken. Zo laat Fiumara oud en nieuw naast elkaar bestaan in zijn ‘Welle of Mercy’.

    Op het programma staan verder:

    Lux – Matijs de Roo een nieuw werk in opdracht van het festival
    Adagio for strings – Samuel Barber (instrumentaal)
    Libera Me – Irīna Mihailovska (ex Rebhūna)
    Twee delen uit de Missa Super Ave Maria – Louis Toebosch
    Lucis Creator Optime – Jehan Alain (instrumentaal) arr. Anthony Zielhorst

    Website Anthony Fiumara


  • Een dag video-opnamen

    Januari 2025
    Zaterdag 11 januari hebben we in de RK Barbarakerk in Culemborg een video opgenomen o.a. om het interieur in de huidige staat te documenteren. U kunt raden waarom: de kerk krijgt een andere bestemming.

    We zongen de Missa Brevis, Tristis est Anima mea en Hymnus van Henk Badings. De video is daarmee een betekenisvol document voor onze dirigent die bezig is om op het werk van Badings te promoveren en een sterke binding heeft met de kerk in kwestie.

    Hopelijk kunnen we binnen afzienbare tijd laten weten waar en hoe het resultaat te zien is. Het project is een initiatief van de Stichting Instandhouding van een RK Kerkgebouw te Culemborg.

    De opnameleiding was in handen van blokfluitist en filmer Daniël Brüggen.


  • Requiem-2024-Uitgelicht

    29 oktober 2024
    Het Requiem in Koningshoeven komt in zicht, de laatste aanwijzingen worden gegeven en de puntjes op de i gezet. Dit jaar halen we alles uit de kast met gelauwerde componisten Jan-Peter de Graaff en Daan Manneke en solisten Elisabeth Hetherington, Lotte Betts-Dean en Konstantyn Napolov.

    Daarnaast het prachtige dubbelkwintet van het BCO en natuurlijk de koorleden en gastzangers van Kamerkoor Ad Parnassum. Dit alles onder leiding van Anthony Zielhorst. Kom luisteren op 3 november om 15.00 in de Abdij van Koningshoeven!

    Repetitie in het conservatorium in Tilburg, foto: Michiel van Eeden

    Op de foto v.l.n.r: Slagwerker: Konstanty Napolov, Sopraan: Elisabeth Hetherington, Componist: Jan-Peter de Graaff en Mezzo-Sopraan: Lotte Betts-Dean.


    Jan-Peter de Graaff

    27 oktober 2024
    Volgende week zondag 3 november 15.00 is het Requiem in Koningshoeven, met het fantastische, door Jan-Peter de Graaff gecomponeerde, Effugium. Luister hier wat hij over het Dies Irae te vertellen heeft in dit filmpje.
    Deel 1:

    Deel 2:

    Meer lezen over Jan-Peter de Graaff, bekijk zijn website.


    Brabant Chamber Orchestra

    Mass Stravinsky

    20 oktober 2024
    Dit jaar kan je genieten van vijf riet- en vijf koperblazers tijdens het Requiem in Koningshoeven. Ze zijn te horen in de Mass van Stravinsky en in het voor dit Requiem gecomponeerde Effugium van de jonge talentvolle componist Jan-Peter de Graaff. Vuurwerk dus! Kom luister en bestel hier je kaarten.

    De blazers zijn afkomstig van: Brabant Chamber Orchestra een innovatief en dynamisch ensemble dat de concertervaring in de wereld van orkestrale en klassieke muziek opnieuw definieert. Het orkest is in 2020 opgericht en is inmiddels uitgegroeid tot een baken van creativiteit en samenwerking in het culturele landschap van de provincie Brabant en daarbuiten.
    Het orkest bestaat uit meer dan 16 nationaliteiten, variërend van Zuid-Korea tot Syrië en Cuba. Diversiteit staat centraal bij het Brabant Chamber Orchestra, klik hier voor meer informatie over het orkest.


    Lotte Betts-Dean

    Lotte Betts-Dean

    Oktober 2024
    Lotte Betts-Dean is een Australische mezzosopraan, gevestigd in Groot-Brittannië, met een breed repertoire en een passie voor curatie, programmeren en gezamenlijke projectontwikkeling. Geprezen om haar “onstuitbare gevoel voor drama en onmisbare, dringende muzikaliteit” (The Guardian) en “fascinerend weelderige stem” (Gramophone), is Lotte net zo thuis in kamermuziek, kunstzang, alle soorten hedendaags repertoire, oude muziek, opera en vertelling.

    Nieuwsgierig naar deze mezzosopraan? Ze is te horen tijdens het Requiem in Koningshoeven 2024 in het net gecomponeerde Effugium van Jan-Peter de Graaff.

    Kan je niet wachten tot 3 november om Lotte te horen? Via deze link kan je alvast een voorproefje nemen.



  • Requiem 2024-Uitgelicht

    Konstantyn Napolov

    Oktober 2024
    Konstantyn Napolov is een van de meest vooraanstaande percussionisten van dit moment, die voortdurend opzoek is naar nieuwe en ongehoorde geluiden. Hij is een gepassioneerd pionier en promotor van nieuwe muziek en werkt nauw samen met leading componisten zoals Jan-Peter de Graaff. Opgeleid in Kiev, Den Haag, Straatsburg en prestigieuze Amerikaanse instellingen is hij een veel gevraagd slagwerker voor zowel solorecitals als percussie concerten met orkest.
    Konstantyn Napolov is een van de meest vooraanstaande percussionisten van dit moment, die voortdurend opzoek is naar nieuwe en ongehoorde geluiden. Hij is een gepassioneerd pionier en promotor van nieuwe muziek en werkt nauw samen met leading componisten zoals Jan-Peter de Graaff. Opgeleid in Kiev, Den Haag, Straatsburg en prestigieuze Amerikaanse instellingen is hij een veel gevraagd slagwerker voor zowel solorecitals als percussie concerten met orkest.

    Konstantyn Napolov
    Konstantyn Napolov foto: Merlijn Doomernik

    Bekijk hier onder een van de prachtige projecten van Kontantyn Napolov.


    Igor Stravinsky

    Igor Stravinsky
    Igor Stravinsky

    September 2024
    Toen Igor Stravinsky in 1942 in een tweedehandswinkel in Los Angeles enkele missen van Mozart vond, heeft hij opgemerkt: ‘Terwijl ik deze opera-achtige rococo-zinnelijkheden speelde, wist ik dat ik een eigen mis moest schrijven, maar dan wel een echte’

    Luister hier naar het begin van het Kyrie…

    Ervaar de ‘echte’ mis zoals Stravinsky deze voor ogen had op 3 november tijdens het Requiem in Koningshoeven.


    Daan Manneke

    Daan Manneke
    Daan Manneke – foto Thomas Manneke

    September 2024
    Luister naar Daan Manneke, hij vertelt over het Psalmenrequiem dat hij componeerde in 2005, boeiend en heel interessant!

    Deel 1:

    Deel2:

    Ad Parnassum zingt drie delen uit dit werk. Voor deze gelegenheid is de begeleiding omgeschreven voor het blazersensemble.


    Jan-Peter de Graaff

    September 2024
    Hoe stel je je dat voor, een componist die aan het componeren is? In een prachtige barokke kamer of juist in een hele moderne? Achter een piano wellicht? Componist Jan-Peter de Graaff vertelt in de podcast “De Componistenkamer” waar hij graag componeert.

    3 november 2024, 15.00 Abdij OLV van Koningshoeven


    Elisabeth Hetherington

    Elisabeth Hetherington
    foto Nathalie Hennis

    September 2024
    Elisabeth Hetherington is sopraan solist bij het aanstaande Requiem in Koningshoeven. Bekijk hier een videoportret over haar, gemaakt door NPO Klassiek. Nieuwsgierig hoe ze klinkt in de voor Kamerkoor Ad Parnassum geschreven compositie Effugium van Jan-Peter de Graaff ? Bestel kaarten en kom luisteren!



  • Over Badings

    O Ohr O Hör

    April 2024
    In 2007 vierde Kamerkoor Ad Parnassum het 100ste geboortejaar van Henk Badings met een serie concerten onder de titel: O Ohr O Hör. De prachtige poster voor deze concertreeks is ontworpen en getekend door onze voormalige tenor Wout van den Hout. Komend weekend laten we O Ohr O Hör weer klinken als onderdeel van de Drei Schwärmereien, drie werken voor koor en elektronica uit 1964. Luister 20 en 21 april a.s. naar de koormuziek van Henk Badings in Culemborg en Tilburg.


  • Over Badings-Badingsfestival 1987

    April 2024
    Een prachtig artikel uit de Tilburgse Koerier van 9 september 1987 naar aanleiding van het aanstaande Badings Festival dat jaar. Komend weekend 20 en 21 april (37 jaar later) staat Badings weer in de schijnwerpers en voert Kamerkoor Ad Parnassum diverse werken van hem uit. Lees het artikel dan weet je waarom Henk Badings een bijzondere componist was en is. Kom luisteren en genieten van deze wereldberoemde Nederlandse componist.
    Voor wie dat makkelijker lezen vindt is de tekst onder het krantenartikel uitgeschreven.

    Vorig jaar heeft de Stichting Concerten Goirkese Kerk in september en oktober een Tilburgs Liszt Festival georganiseerd; dit jaar zou een Badings Festival in elkaar gestoken worden t.g.v. de 80ste verjaardag van deze internationaal bekende, in Brabant woonachtige, Nederlandse componist. Door zijn plotseling overlijden op 26 juni jl. zal het Festival een In Memoriam-karakter krijgen met aantekening dat het festival niet bedoeld is om iets af te sluiten, maar juist als opmaat te dienen voor de waardering van een der belangrijkste componisten die Nederland in deze eeuw heeft voortgebracht.

    Het gezegde dat een profeet in eigen land niet wordt gewaardeerd, is ook gedeeltelijk op Badings van toepassing. Het blijft voorshands onverteerbaar dat Spaanse dirigenten Badings soms beter kennen dan Nederlandse!
    Een van de bedoelingen met het Brabants Badings Festival is deze achterstand enigszins ongedaan te maken. Ook wil de Stichting het publiek duidelijk maken dat men geen vrees hoeft te hebben voor eigentijdse muziek: Badings schreef immer begrijpelijke noten, lyrische muziek, soms zelfs zeer romantische noten in het verlengde van Mahler en Richard Strauss! Noten waarin een waarachtig musicus zich volledig kan vinden, waarin hij zijn gehele ziel en zaligheid kan storten. Badings’ titel «professor» en zijn ingenieurstitel in de mijnbouwkunde hebben nimmer de geïnspireerde componist in de weg gestaan, ook niet als hij zijn fantasie uitleefde in de elektronica.

    Zoals menigeen het Lisztfestival vorig jaar als een openbaring heeft beleefd, zo zal dit jaar het Badings Festival velen de oren kunnen openen voor oprechte hedendaagse muziek, die geworteld is in de West-Europese traditie. Aan het idee om de in Tilburg ontwikkelde programma’s a.h.w. uit te strooien over de provincie is verder gestalte gegeven met concerten te Hilvarenbeek, Eindhoven, Mill en Made. Nu reeds zijn er in het verlengde van het Brabants Badings Festivalconcerten geregeld te Helmond en Rotterdam.

    De medewerkenden

    Optreden zullen koren uit Rotterdam, Made, Bergen op Zoom, Boxmeer, Cijk en, last but not least, Tilburg (Ad Parnassum).

    In het slotconcert op 2 oktober in de kerk van Koningshoeven zal het Harmonie-orkest van het Brabants Conservatorium o.l.v. Walter Boeykens optreden, naast het Brabants Saxofoonkwartet en het onlangs uit Zweden teruggekeerde vioolduo Bouw Lemkes – Jeanne Vos.

    In de serie concerten spelen in de Goirkese kerk achtereenvolgens de organisten Ad van Sleuwen, Gerard Habraken en Rob Nederlof. Ook docenten van de Tilburgse Muziekschool zullen in het krijt treden met werk van Henk Badings: Leontine van Loon, Lia Ligthart, Henk Stoop en Frank van den Berg zijn van de partij.

    Soleren zullen eveneens docenten van het Brabants Conservatorium zoals Hein Sanderink (gitaar) en Meta Bourgonjen (alt-mezzo). Een groot aandeel leveren de studenten van het Brabants Conservatorium: aan de orde komen studenten in het hoofdvak piano (leerlingen Liana Serbescu ), slagwerk, solozang, hoorn, trompet, viool, altviool, fluit, blokfluit, klavecimbel etc.

    Openingslezing Leo Salama

    Dinsdag 8 september 11:00 uur Aula Brabants Conservatorium, toegang gratis.

    In eerste instantie zou Badings zelf een lezing houden over het menselijk gehoor en het menselijk bevattingsvermogen t.a.v. de muziek. Nu zal de bekende publicist, Leo Samama – o.a. bekend als recensent van de Volkskrant en schrijver in de NRC – een lezing houden over Badings en zijn betekenis voor de Nederlandse Muziek. Ongetwijfeld zal hierbij de hoogst merkwaardige loopbaan van Badings aan de orde komen: als student aan de TH te Delft schreef hij en passant zijn eerste symphonie die prompt door het Concertgebouworkest werd uitgevoerd: hiermee steeg hij meteen ver boven het Hollandse gras uit.

    Openingsconcert

    Het openingsconcert Goirlese kerk, vrijdag 11 september 20.00 uur, entree f 7,50. De uitvoerenden zijn: Ad van Sleuwen (orgel), Willemijn van Baar (fluit), Stefan van der Maas (hobo), Paul Fischer (viool), Edith van Moergastel (altviool), Alphons Stenis (trompet) en het kamerkoor Ad Parnassum o.l.v. Pieter van Moergastel.

    Muziekhandel Spiero heeft in de zaak in de Willem II-straat een expositie ingericht met de meest courante werken van Badings en zal daarenboven bij elk concert aanwezig zijn met een stand. Het eerste concert zal officieel geopend worden door dr. Hein Zomerdijk. Het festival wordt o.m. mogelijk gemaakt door de steun van de gemeente Tilburg en het Brabants Conservatorium.

    Door dit festival plaatst Tilburg zich naast San Francisco en Pittsburgh, waar deze maand ook Badings Festivals van start gaan. Het zal duidelijk zijn dat die festivals in de USA niet gehouden worden vanuit een patriottistische overweging: wat daar telt, is puur de kwaliteit van ‘s mans noten. Laten we voor deze gelegenheid de lens eens versmallen van «O Nederland, let op uw saeck» naar «O Brabant, let op uw saeck» of door een vergrootglas tot «O Tilburg, hart van Brabant, let op uw saeck».


  • Met potlood door de partituren

    ‘Werk Badings behoort tot belangrijkste Nederlands cultureel erfgoed’

    Voor het leesgemak is de tekst van het artikel hier onder gedupliceerd:

    9 april 2024
    CULEMBORG • Badings (1907-1987) heeft volgens Zielhorst fascinerende muziek geschreven. Hij was een muzikale vernieuwer, die nieuwe toonladders toepaste en na de ‘ïweede Wereldoorlog succesvol experimenteerde met elektronische muziek. Zijn muzikale oeuvre is indrukwekkend, met onder andere 15 symfonieën, 50 andere orkestwerken, 48 concerten en 140 werken op het gebied van de kamermuziek.

    “Zijn oeuvre kan wat mij betreft tot het belangrijkste Nederlands cultureel erfgoed gerekend worden”, zegt Zielhorst “Jammer genoeg is er weinig over Badings gepubliceerd. Er is veel over hem te doen geweest in de jaren ’60, omdat zijn rol in de tweede wereldoorlog omstreden was. Sindsdien wordt hij officieel doodgezwegen. Ik kom echter tot verrassende inzichten. Ik wil duidelijk maken dat zijn muziek wel degelijk de moeite waard is. En dat zijn muziek het ook verdient om uitgevoerd te worden.”

    Anthony Zielhorst studeerde schoolmuziek, orgel en koordirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg en muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Tot september 2018 is hij werkzaam geweest als hoofd van de afdeling Jong Talent van hel Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In juli 2016 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau wegens zijn bijzondere verdiensten voor de muziekeducatie en de muziekbeoefening in Nederland. Als koordirigent houdt Anthony Zielhorst zich met verschillende genres en stijlen bezig. Gregoriaans voert hij uit met Gregoriaans Koor Utrecht (sinds 1 december 1998). Polyfoon repertoire uit de 2e helft van de 16e eeuw is zijn aandachtsgebied bij Collegium Musicum Amsterdam (sinds september 1995). Nederlandse en Vlaamse muziek uit 20e en 21e eeuw is de kern van het repertoire van kamerkoor Ad Parnassum te Tilburg (sinds 1 oktober 1997).

    Zielhorst is al vijf jaar bezig met zijn promotieonderzoek. Minutieus bestudeert de 71-jarige Culemborger Badings’ partituren. Hij doet dat zorgvuldig, met steeds een potlood bij de hand voor het maken van aantekeningen. Inmiddels heeft hij besloten om zich te beperken tot de werken die Badings componeerde tot aan de tweede wereldoorlog. “Eigenlijk had ik al in 2023 klaar moeten zijn met mijn promotieonderzoek. Dal bleek onhaalbaar. Alleen al het bestuderen van één van zijn symfonieën kost me een jaar. Ik heb nu uitstel gevraagd en gekregen tot 2025, maar of ik dal ga halen is nog maar de vraag. Misschien voltooi ik mijn proefschrift pas in 2027.”

    “Badings is een kind van zijn tijd”, zegt Zielhorst. “Hij is ongetwijfeld beïnvloed door Strawinsky’s ‘Le Sacre du Printemps’ uit 1913 en de twaalftoons muziek van Arnold Schönberg. Het was de tijd dat de gebruikelijke toonladders werden losgelaten voor andere soorten reeksen. Er ontstaan nieuwe soorten samenklanken. Het levert andere geluiden op dan die we normaal gesproken gewend zijn.”

    In zijn promotieonderzoek beantwoordt Zielhorst de vraag waarom Badings zo interessant is voor de muziekwereld. “De muziekstukken van Badings zijn geen hapklare brokken. Het is geen muziek die er makkelijk ingaat bij mensen die oppervlakkig luisteren. Maar op het moment dat je weet hoe het werk in elkaar zit, wat er gebeurt en hoe je ernaar zou kunnen luisteren dan openen zich hele mooie vergezichten. Dat is niet iedereen zomaar gegeven. Maar het is wel dusdanig de moeite waard, dat wij als geïnteresseerden in de Nederlandse muziekwereld daar kennis van zouden moeten nemen.”

    Anthony Zielhorst presenteert op 20 april met zijn Tilburgse Kamerkoor Ad Parnassum het programma ‘Nooit helemaal thuis’, over Badings’ heimwee gevoelens voor zijn geboortegrond Java. Het is een dwarsdoorsnede van zijn werken voor gemengd koor a capella, die hij componeerde tussen 1940 en 1987. Het gaat hierbij om twee cycli die aan zijn Indonesische geboortegrond zijn gekoppeld. Daarnaast enkele geestelijke composities op Latijnse tekst, een cyclus voor koor en elektronica, een meditatief werk voor alt-solo en gemengd koor én een wervelende vaudeville op Engelse tekst.

    https://kamerkooradparnassum.nl/concerten/


  • Hoe fout was Badings eigenlijk echt in de oorlog?